Hjälpa sina anställda genom livet

11721203-female-instructor-helping-man-for-exercising

Ens arbetsplats blir ett ställe där man spenderar en stor del av sitt liv. Som företagare har du ett ansvar att se till att dina anställda må bra och trivs på jobbet. För att åstadkomma detta kan man behöva hjälpa dem utanför arbetslivet också.

Hälsan

En viktig del är att ta tag i hälsan. Om någon kämpar med sin vikt, kan du som företagare försöka hjälpa dig. Var ett stöd för den anställde och peppa honom eller henne när denne gör bra val. Man kan också erbjuda friskvårdsbidrag för att få flera personer på jobbet att motionera efter arbetstid. De som faktiskt använder sig av avtalet kommer att vara gladare, friskare och orka jobba mer.

Eller så kan det handla om att sluta röka. Rökningen påverkar hälsan negativt, medan att sluta röka kan förstöra humöret och vikten. Här kan det vara bra att ha överseende om den anställdes humör eller personlighet förändras under en period.

Familjen

Förutom arbetet tar familjen upp mycket tid. Ett dödsfall inom familjen kan vara väldigt tufft, speciellt om det kommer som en otäck överraskning. Man har alltid rätt att ta ledigt under sådana omständigheter, men det kan vara bra att visa sin förståelse. Erbjud den anställde att få prata med en professionell, för att ta sig genom sorgen.

Det kan också vara glädjande nyheter som väntar inom familjen: såsom tillökning. Man har rätt att ta föräldraledighet och det är en naturlig del av livet att bilda familj. Bli inte chefen som ger sina anställda dåligt samvete för att de går vidare i livet och skaffar barn. Prata inte med den anställde om hur svårt det blir för företaget eller hur stressigt allting känns. Detta är en lycklig period för han eller henne och det är inget som chefen har rätt att förstöra.