top of page

Varför du måste ha en testgrupp

Skribentens bild: Åsa SjölanderÅsa Sjölander

Uppdaterat: 31 maj 2023

När du skapar en ny kurs är det absolut viktigaste målet att kursdeltagaren får ett bra resultat av att gå den. Så börja alltid med att formulera vilken typ av transformation din utbildning erbjuder. Har du inte koll på det behöver du arbeta med med din marknadsundersökning.


Vad kan testgruppen hjälpa dig med?

Testgruppen hjälper dig kontrollera att målgruppen är rätt, att innehållet är lätt att förstå och att det finns en röd tråd. Mina testgrupper har framför allt varit till hjälp med det sistnämnda. Av den anledningen gör jag aldrig klart en kurs till 100% förrän testgruppen varit inne och testat, det skulle vara slöseri med tid. För om jag behöver ändra den röda tråden så kan det vara mycket som behöver göras om helt. Gör klart kursen till ca 70%, ta in testgruppen och fortsätt arbeta på innehållet medan de är inne.


Ett vanligt misstag som testpersonerna kan hjälpa dig upptäcka är att vi som experter gärna lägger innehållet på en för hög nivå. Vid flera tillfällen har jag skapat en kurs där jag känt att jag förenklat och förenklat för att göra den så enkel och basic som möjligt. Men när jag sen tagit in testgruppen har de talat om att informationen behöver förenklas ÄNNU mer. Du har en experts ögon, för att det ska bli bra behöver du ta in eleven!


Hur tar jag emot feedback?

Det bästa är om du kan ha kontinuerlig kontakt med testgruppen medan de går kursen. Vänta inte med att be om feedback till efter kursens slut. Du vill veta allt om hur det går för dem att betala, att klicka sig fram och om du lyckas hålla deras intresse uppe. Jag föredrar själv att få feedback via telefon eftersom jag kan ställa följdfrågor och knyter bättre kontakt med följarna på så sätt. Jag har använt mejl och formulär också men förbered dig att påminna dem om att skicka in sina svar iså fall!

10 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page